82%

On y retrouve les amis, on y parle de tout et de rien. Rien n'y est hors-sujet mais le respect et la politesse y sont obligatoires.

Re: 82%

Messagepar domi
16 Fév 2008, 13:13

Soldier of fortune a écrit:Oui et non. Subsonique OK, mais au dessus de la vitesse du son on s'en tient à Supersonique. Hypersonique est destiné à la catégorie de plus de Mach 3, genre SR 71, XB 70 et autres blacks projets Aurora...


Je dirais même Hypersonique > Mach 5. Les SR71 et autres XB70 (tout comme certaines versions du MiG25 pouvant frôler les Mach 3 quelques instants) sont répertoriés comme étant supersoniques, et pas hyper.

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Re: 82%

Messagepar XTof_vl
16 Fév 2008, 13:24

En plus, je savais tout cela... Merci du rappel!

X15, Navette = Hypersonique.

Le Valkyrie XB70 était-il si rapide. J'avais en tête seulement Mach 2?
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Re: 82%

Messagepar Soldier of fortune
16 Fév 2008, 13:28

Oui. Il était prévu pour "surfer" sur l'onde que sa vitesse provoquait, avec calculs mortels pour que cette onde ne vienne pas casser les cacahouètes çà l'air entrant dans les réacteurs.
Pour l'Hypersonique, j'avais fixé la limite à Mach 3 parce qu'il n'y a plus d'avions connus qui vont en croisière à cette vitesse. :mrgreen:
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Re: 82%

Messagepar domi
16 Fév 2008, 22:53

XTof_vl a écrit:En plus, je savais tout cela... Merci du rappel!

X15, Navette = Hypersonique.

Le Valkyrie XB70 était-il si rapide. J'avais en tête seulement Mach 2?


Non, Mach 3. ;) Et ce dès les années 60! Je suis surpris d'ailleurs que cet appareil n'ait pas servi de base à une version commerciale....

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Re: 82%

Messagepar XTof_vl
16 Fév 2008, 22:59

Un gouffre financier. Je me souviens d'avoir lu à son sujet qu'il avait coûté largement plus que sont poids en or... Et il fait 270T et il y a eu 2 exemplaires.
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Re: 82%

Messagepar domi
16 Fév 2008, 23:06

XTof_vl a écrit:Un gouffre financier. Je me souviens d'avoir lu à son sujet qu'il avait coûté largement plus que sont poids en or...


Comme tous les projets ou prototypes de supersoniques, d'ailleurs....Notre fabuleux Concorde n'aurait jamais vu le jour s'il n'y avait eu une volonté politique (et le financement ad-hoc) pour le réaliser.

Le Boeing SST a été abandonné car le Congrès a décidé qu'assez de Milliards de dollars publics avaient été dépensés.

Alors certainement que ce XB70 a coûté la peau des coucougnettes au contribuable ricain, mais à l'époque c'était considéré comme normal, que ce soit en Europe ou aux USA.

Et c'est pour celà que je m'étonne, les prototypes ayant été construits et essayés en vol, qu'une version de transport n'ait pas été imaginée à partir de cette base.

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Re: 82%

Messagepar Soldier of fortune
16 Fév 2008, 23:13

Le projet North American reprenait des études aérodynamiques du XB 70.

"Clearly based on North American's experience with the XB-70 Valkyrie bomber, the NAC-60 also has a compound-delta wing. Unlike the Lockheed proposal, however, it has a trimming fore-plane mounted high on the fuselage just aft of the cabin. This arrangement should reduce the angle of attack during the landing approach.
The NAC-60 is designed to cruise at Mach 2.65 initially although the design provides for development to Mach 3 operation if desired. Payload on a Paris- New York flight will be 40,000 lb. (18,144 kg); for a 4,000 mile (6437 km) range the payload will be 35,000 lb. (15,876 kg). The fuselage is wide enough to take six-abreast seating and maximum passenger capacity will be 187. Span is 121 ft. 4 in. (36.8 m); length 195 ft. 5 in. (59.2 m) and height 48 ft. 3 in. (14.7 m). Wing sweep-back is 65º inboard and 50º outboard. Maximum weight will be 480,000 lb. (217,724 kg) and the principal structural material will be titanium."
Modifié en dernier par Soldier of fortune le 16 Fév 2008, 23:16, modifié 1 fois.
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Re: 82%

Messagepar domi
16 Fév 2008, 23:15

Tiens, d'ailleurs, à propos du Boeing SST, une p'tite photo de ce à quoi aurait ressemblé son cockpit s'il avait été réalisé.... (en fait, cette photo est celle d'une maquette à l'échelle 1:1 de son nez, visible au musée Hiller à San Carlos, au sud de San Francisco. ;)



Hormis le fait que la bête était prévue de voler 3 fois plus vite (Mach 2.6), ça ressemble pas mal à un cockpit de B747-200, surtout le panneau mécano. ;)

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Re: 82%

Messagepar domi
16 Fév 2008, 23:19

Soldier of fortune a écrit:Le projet North American reprenait des études aérodynamiques du XB 70.

"Clearly based on North American's experience with the XB-70 Valkyrie bomber, the NAC-60 also has a compound-delta wing. Unlike the Lockheed proposal, however, it has a trimming fore-plane mounted high on the fuselage just aft of the cabin. This arrangement should reduce the angle of attack during the landing approach.
The NAC-60 is designed to cruise at Mach 2.65 initially although the design provides for development to Mach 3 operation if desired. Payload on a Paris- New York flight will be 40,000 lb. (18,144 kg); for a 4,000 mile (6437 km) range the payload will be 35,000 lb. (15,876 kg). The fuselage is wide enough to take six-abreast seating and maximum passenger capacity will be 187. Span is 121 ft. 4 in. (36.8 m); length 195 ft. 5 in. (59.2 m) and height 48 ft. 3 in. (14.7 m). Wing sweep-back is 65º inboard and 50º outboard. Maximum weight will be 480,000 lb. (217,724 kg) and the principal structural material will be titanium."
North American NAC 60.jpg


Bravo et merci! :applause: Je n'en avais jamais entendu parler, de çui-là.

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Re: 82%

Messagepar Soldier of fortune
16 Fév 2008, 23:21

Lockheed CL-823 S.S.T. proposal
Projected by the California division of Lockheed, the CL-823 is the most akin to the Concorde of the three proposals. It has a comparatively narrow delta wing, although there is a reduction of sweep-back on the outer section to give a compound or double-delta effect not unlike that of the SAAB-35 Draken.
The CL-823 is designed to cruise at Mach 3.0 and is the fastest of the trio. It will carry 218 passengers and have a gross weight of 450,000 lb. (204,117 kg). Span will be 116 ft. (35.0 m), length 222 ft. (67.6 m) and height 49 ft. (14.9 m). Like the Concorde, the CL-823 would have a hinged nose section to permit improved forward view on the approach when the aircraft is at a high angle of attack.


Boeing 733 S.S.T. proposal
This type number has been used by Boeing to cover more than 500 designs which have been studied since the Company began its research into large supersonic aircraft about 1955. The Boeing 733 as submitted to the F.A.A. makes use of variable wing sweep-back to provide acceptable low-speed handling characteristics as well as the required high-speed cruise. When fully forward, the wing has a 20' sweep-back on the leading edge, and this increases to approximately 60 for the supersonic cruise.
One attraction of the variable sweep configuration is that it provides 'conventional' characteristics for approach and landing, whereas most delta-winged aircraft approach at a very high angle of incidence. Boeing already has completed an enormous amount of development on variable sweep wings, particularly for its unsuccessful TFX proposal, although much credit for the original concept goes to Dr. Barnes Wallis and his research team at British Aircraft Corporation. It will be ironic if the BAC-Sud Concorde finds itself in competition with an aeroplane which thus owes not a little to a BAC engineer.
Boeing has submitted plans for a basic SST (Model 733-197) and two alternative long-fuselage designs, one for U.S. domestic operations and a long-range intercontinental version. All would cruise at Mach 2.7 (1,800 m.p.h.-2880 km/h). The span is 173 ft. 4 in. (52.6 m) spread and 86 ft. 4 in. (23.2 m) fully swept, while the wing area, spread, is 4,684 sq. ft. (435.2 m'). Length is 203 ft. 10 in. (62.12 m) basic or 248 ft. 10 in. (75.84 m) and the height is 48 ft. 4 in. 04.6 m). The - basic aeroplane seats 150 passengers, weighs 430,000 lb. (194,790 kg), has a range of 4,030 miles (6,448 km) and takes off in 6,000 ft. (1,830 m).
The long-fuselage Boeing 733 carries 214-227 passengers. The domestic version weighs 408,000 lb. (185,066 kg) and takes off in 5,400 ft. (1,646 m) while the inter-continental version is projected at a gross weight of 520,000 lb. (235,868 kg) and would take off in 7,000ft. (2,134 m.).
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